Kiedy kończy się sezon grzewczy, kto o tym obecnie decyduje?

Zgodnie z aktualnymi przepisami oraz umową sprzedaży ciepła sezon grzewczy to okres, w którym warunki atmosferyczne powodują konieczność ciągłego dostarczania ciepła w celu ogrzewania obiektów. W praktyce to najwięksi odbiorcy ciepła, czyli spółdzielnie mieszkaniowe, decydują o rozpoczęciu i zakończeniu sezonu grzewczego i uruchomieniu ogrzewania. W domku jednorodzinnym wygląda to tak, że po prostu odbiorca odkręca lub zakręca zawory w swoim węźle. Natomiast w imieniu mieszkańców spółdzielni mieszkaniowej to właśnie spółdzielnia decyduje, kiedy włączyć oraz wyłączyć ogrzewanie mieszkań.

W okresie letnim Odbiorcy często dokonują ocieplenia swoich budynków, czy w takiej sytuacji można dokonać zmiany mocy zamówionej?

Jeżeli odbiorca ociepli swój dom, może zmniejszyć wielkość mocy zamówionej. Wniosek w tym zakresie należy złożyć w terminie do końca sierpnia na następny rok kalendarzowy. Przypominamy, że wniosek zmiany mocy powinien wpłynąć w formie pisemnej. Po szczegółowe wyjaśnienia zapraszamy do naszego Biura Obsługi Klienta na ul. Gajowa 1

Kto rozstrzyga spory między Odbiorcą a MPEC w zakresie umowy ciepła?

Jeżeli do takiego sporu dojdzie i zostaną wyczerpane polubowne metody załatwienia sprawy, klient może odwołać się do instytucji i organów nadrzędnych. Organami nadrzędnymi są między innymi: Urząd Regulacji Energetyki ,Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta, Sądy powszechne.

Jestem mieszkańcem spółdzielni mieszkaniowej , gdzie mam kierować swoje roszczenia dotyczące ciepła?

Odbiorca ciepła w lokalu wielorodzinnym może zgłaszać usterki techniczne do konserwatora instalacji centralnego ogrzewania i ciepłej wody. MPEC ma zawartą umowę w zakresie konserwacji z większością Spółdzielni Mieszkaniowych oraz administratorami Wspólnot Mieszkaniowych. W takim przypadku usterki techniczne należy zgłaszać do Dyspozytora Sieci tel. 63 249 74 00, a ewentualne roszczenia pisemnie do przedsiębiorstwa. W zakresie rozliczeń kosztów ogrzewania wszelkie roszczenia należy zgłaszać do przynależnej Spółdzielni Mieszaniowej lub administratora budynku. Spory pomiędzy Spółdzielnią a przedsiębiorstwami energetycznymi rozstrzyga Prezes Urzędu Regulacji Energetyki, zaś kwestie sporne pomiędzy indywidualnymi odbiorcami w lokalach mieszkalnych a zarządzającym bądź właścicielem tego budynku można kierować do rzeczników konsumentów.

Czy odbiorca ma prawo domagać się bonifikat od dostawcy ciepła? W jakiej sytuacji?

Jeżeli dojdzie do zakłócenia pracy źródeł, sieci cieplnej lub urządzeń ciepłowniczych powodującego przerwę w dostarczaniu energii cieplnej można ubiegać się o bonifikaty. Jednak przerwa lub ograniczenie musi trwać powyżej 24 godzin lub w przypadku kilku przerw łącznie 48 godzin w ciągu miesiąca. Bonifikata nie dotyczy okresu planowanej corocznej letniej przerwy remontowej. Dostawca nie udziela również bonifikaty w przypadku wstrzymania dostawy ciepła z winy odbiorcy. Szczegółowe zasady udzielania bonifikat określa zawarta z każdym z Państwa umowa sprzedaży ciepła.

Co grozi odbiorcy za nielegalny pobór ciepła?

Nielegalny pobór ciepła jest w naszym mieście zjawiskiem raczej marginalnym. Jednak niekiedy zdarzały się takie sytuacje. Należy tu podkreślić, że konsekwencje nielegalnych działań są dla klienta bardzo dotkliwe i naprawdę nieopłacalne. Nielegalny pobór ma miejsce wtedy, gdy Odbiorca pobiera ciepło z pomięciem układu pomiarowego, w przypadku dokonania w liczniku uszkodzeń powodujących jego nieprawidłowe działanie a także w przypadku pobierania ciepła bez zawarcia umowy. Zgodnie z przepisami, za okres nielegalnego poboru ciepła przyjmuje się okres udowodnionego poboru a w przypadku braku możliwości jego udowodnienia jeden rok od czasu jego stwierdzenia. Za nielegalny pobór ciepła Odbiorca jest obciążany opłatą w wysokości dwukrotnych cen i stawek określonych w taryfie za cały okres udowodnionego nielegalnego poboru (najczęściej za cały rok). W przypadku kiedy ciepło jest pobierane bez zawartej umowy dostawca ma prawo obciążyć Odbiorcę w wysokości pięciokrotnych stawek określonych w taryfie.

Czy Odbiorca ma obowiązek wpuszczać pracowników MPEC na teren swojej posesji oraz do pomieszczeń w których znajduje się węzeł?

Tak. Odbiorca ma obowiązek umożliwić na każde wezwanie upoważnionym pracownikom dostawcy (wraz z niezbędnym sprzętem) wstęp na teren nieruchomości i do pomieszczeń w celu przeprowadzenia prac związanych z eksploatacją i naprawą urządzeń stanowiących własność dostawcy. Dostawca ma również prawo w każdej chwili do badań, pomiarów oraz kontroli urządzeń, w tym także kontroli układów pomiarowych.

W jaki sposób można zmieniać wielkość zamówionej mocy. Z czym taka zmiana się wiąże?

Zgodnie z umową sprzedaży ciepła, moc zamówioną można zmienić raz w roku. Deklaracje zmiany mocy należy złożyć koniecznie w formie pisemnej, w terminie do końca sierpnia na następny rok kalendarzowy. Rezultatem zmiany mocy zamówionej będzie przygotowanie przez naszą firmę nowej Karty Obiektu, która jest załącznikiem do umowy sprzedaży ciepła. Na przełomie roku, w węźle obiektu dokonamy wymiany kryzy, która ograniczy przepływ do aktualnie zamówionej mocy. Inaczej mówiąc odbiorca nie będzie mógł pobrać mocy większej niż zamówił. Konsekwencją zamówienia zbyt małej mocy może być niedogrzanie pomieszczeń w budynku, a także brak odpowiednich parametrów ciepłej wody użytkowej w okresie całego w roku kalendarzowego, na który dana wielkość mocy została zamówiona.

Czy jeżeli przekroczę zamówioną moc cieplną zapłacę jakąś karę?

Nie stosujemy kary za przekroczenie mocy zamówionej. Stosujemy ograniczniki przepływu (kryzy), które mają za zadanie uniemożliwiać przekraczanie mocy poza aktualnie zamówioną. Jeżeli jednak zdarzy się, że odbiorca przekroczy wielkość zamówionej mocy, dostawca ma prawo naliczać od następnego miesiąca opłaty wyższe opłaty tj. w wysokości wynikającej z mocy wyższej, a wynikającej z przekroczenia. Rzadko z tego korzystamy. W tego typu przypadkach informujemy odbiorcę o przekroczeniu mocy i albo sam wnioskuje o jej zwiększenie, albo ograniczamy przepływ do wielkości wynikającej z mocy zamówionej. Przypominamy w tym miejscu, że aktualnie zamówiona przez Odbiorcę moc, oraz wynikający z niej maksymalny przepływ obliczeniowy określone są w Karcie Obiektu stanowiącej załącznik do umowy sprzedaży ciepła.

Czy przedsiębiorstwo ciepłownicze może mi narzucić wielkość mocy zamówionej?

Przedsiębiorstwa ciepłownicze nie mogą narzucać odbiorcy wielkości zamówionej mocy. Określenie wielkości mocy zamówionej jest prawem i obowiązkiem odbiorcy. Zadaniem naszym jest zapewnić ciągłą dostawę parametrów wody grzewczej stosownie do zamówionej mocy i to czynimy.

Czy możliwe jest dokonanie zmian w umowie przez telefon np. czy mogę telefonicznie zmienić moc zamówioną?

Każda zmiana w umowie sprzedaży ciepła wymaga formy pisemnej, jest to zapisane w treści umowy. Również zmianę mocy dokonuje się zgodnie z zapisami umowy. W tym celu Odbiorca składa pisemny wniosek o zmianę mocy zamówionej.

Odziedziczyłem dom, poprzedni właściciel zmarł. Okazało się, że są zaległości z tytułu dostawy ciepła. Czy muszę je uregulować?

Spadkobierca jest zobowiązany do uregulowania wszelkich należności, nie uregulowanych przez zmarłego, wynikających z umowy sprzedaży ciepła.

Przepisałem swój dom na syna i to on jest teraz właścicielem, czy powinienem informować o tym MPEC- Konin?

Tak, gdyż przedsiębiorstwo ciepłownicze zawiera umowę sprzedaży ciepła z właścicielem posesji. Jeżeli ma miejsce przepisanie własności domu z rodziców na dzieci, należy dopełnić formalności , tj. zgłosić się do Biura Obsługi Klienta w celu przepisania umowy sprzedaży ciepła na aktualnego właściciela. Nowy właściciel obiektu powinien okazać tytuł prawny do posesji inaczej mówiąc udokumentować, że jest jego właścicielem.

Planuję sprzedać dom , który podłączony jest do miejskiej sieci ciepłowniczej, mam więc zawartą umowę z MPEC. Jakich formalności powinienem dokonać, żeby rozwiązać umowę sprzedaży ciepła?

Możliwe są tu dwie sytuacje:

Pierwsza ma miejsce wtedy, gdy nowy właściciel będzie również korzystał z ogrzewania z miejskiej sieci ciepłowniczej Jest to sytuacja najbardziej korzystna dla każdej ze stron, ponieważ poprzedniego właściciela nie obowiązuje okres wypowiedzenia, umowa będzie kontynuowana. W celu dopełnienia formalności sprzedający oraz kupujący dom powinien zgłosić się do naszego Biura Obsługi Klienta. Poprzedni odbiorca wypowiada umowę a nowy właściciel domu wnioskuje o zawarcie umowy. Sprzedający oraz nabywca określają datę przepisania umowy . Na ten dzień odczytujemy licznik ciepła i dokonujemy końcowego rozliczenia za ciepło sprzedającego dom. 

Druga z możliwych sytuacji ma miejsce gdy następny właściciel nie zamierza korzystać z miejskiej sieci ciepłowniczej lub planuje zawrzeć umowę później. W takiej sytuacji osoba sprzedająca dom, będąca stroną umowy, wypowiada umowę sprzedaży ciepła. Po upływie okresu wypowiedzenia następuje trwałe odcięcie od sieci.

Czy muszę wpuścić pracowników MPEC-KONIN, którzy pojawiają bez uprzedniego zapowiedzenia na kontrolę licznika?

Tak. Pracownicy MPEC-KONIN maja prawo dokonać bez zapowiedzi, kontroli urządzenia pomiarowego w węźle odbiorcy. Zagwarantowane jest to w obowiązujących przepisach oraz umowie sprzedaży ciepła. Odbiorca ma obowiązek umożliwić taką kontrolę. Pracownicy MPEC powinni okazać się pisemnym upoważnieniem do przeprowadzenia kontroli.

Czy odbiorca ma prawo zakwestionować wskazania licznika ciepła?

Tak. Zapisane jest to w umowie sprzedaży ciepła. W takim przypadku pracownicy MPEC-u dokonują sprawdzenia urządzenia pomiarowego poprzez oględziny oraz wykonanie podstawowych pomiarów na miejscu u odbiorcy. W przypadku potwierdzenia niesprawności MPEC dokonuje naprawy na swój koszt. Natomiast w przypadku nie potwierdzenia nieprawidłowego działania licznika i dalszego kwestionowania jego wskazań przez odbiorcę licznik może zostać zdemontowany i wysyłany do sprawdzenia przez upoważnioną do takich badań jednostkę. Jeżeli badania sprawdzające wykażą wadliwe naliczanie energii cieplnej, odbiorca ma prawo do korekty wskazań ciepłomierza a koszty legalizacji licznika pokrywa MPEC. Jeżeli natomiast badania sprawdzające wykażą, że jego wskazania są prawidłowe, koszty sprawdzenia i legalizacji pokrywa odbiorca ciepła.